Painiottelu ilmaputki vastaan asentaja
Lämmitysputki asettui nätisti myös suihkuhuoneeseen pienen taistelun jälkeen
1.11.2019
Eristämishommia on takana ja edessä. Solumuovia on silputtu
erikokoisia paloja seiniin, kattoon, oviin ja suikaleita on tungettu
palkkeihin. Hyvin yritetään eristää, vaikka talvimatkailua emme harrastakaan. Eristevillatuotteita
olisi varmasti helpompi työstää ja survoa pieniin koloihin, mutta kondenssivesi
kostuttaa villan. Pellin ja sisäseinän välissä se ei pääse kuivumaan, siksi
valitsimme solumuovin. ”Jumppapatja” ei
ime kosteutta itseensä.
Hieman ovat haasteellisia peltikorisen muodot. Auton kylki
sisäpuolelta kaartuu toistakymmentä senttiä ja tukipalkkeja riittää. Siis
työstämistä sisätilojen levyttämisessä tulee riittämään. Leuka rintaan ja uusia
haasteita kohti.
Eristäminen on hidasta hommaa. Solumuovieriste ei ole ihan helppoa työstää jäykkyytensä vuoksi.
4.11.2019
Monta päivää on mennyt oikeastaan pelkästään peukaloita ja
ideoita pyörittäen sekä tilattua tavaraa odottaen. Vihdoin melkein neljän
kuukauden odotuksen jälkeen saimme raikasvesisäiliön. 90 litrainen säiliö on
tarkoitettu nimenomaan peltikoriseen (Fiat, Citroen, Peugeot) ja sijoituspaikka
on apukuskin takanurkkaan pyöräkotelon päälle.
Mehän tietenkin pyörittelimme säiliötä puolelta toiselle ja
pähkäilimme miten se veisi mahdollisimman vähän tilaa asumiselta. Päädyimme
sijoittamaan säiliön samoin kuin tehdastekoisissa. Siinäpä vierähti mukavasti
yksi sunnuntai-iltapäivä.
Peltikoriseen suunniteltu säiliö istuu hienosti nurkkaansa
7.11.2019
Välillä on tuskailtu rakentamisjärjestyksen kanssa. Niin
moni asia vaikuttaa toiseen ja kolmanteen. Eikä viitsisi montaa kertaa rakentaa
ja purkaa, kun jotain unohtui.
Hyvä esimerkki on sähköjohtojen vedot. Paljon
laitettiin jo ihan alkuvaiheessa, mutta lisää ideoita valoille ja muille
härpäkkeille on tullut matkan varrella. Nyt alkaa olla korkea aika tehdä
lopullinen päätös sähkölaitteiden suhteen, sillä kohta alkaa seinälevyjen
asennus.
Toisinaan taas homma pysähtyy sopivien osien puutteen vuoksi.
Ihan kaikenlaisiin ruuveihin ja muttereihin ei millään etukäteen pysty
varautumaan. Onneksi läheltä löytyvät Fixus-varaosaliike, Tokmanni ja IKH.
Useimmiten jostain niistä löytyy tarvittavat pikkunippelit.
11.11.2019
Viimeinenkin tilaustavara, suihkun viemäri, saapui. Sekin
oli seikkailu, kun ensin tuli vääränkokoinen, sitten oikeankokoinen, mutta
siitä puuttui välimutteri…
Osia on palautettu ja taas odotettu uusia. Nyt ovat
palikat hallussa ja pääsimme sovittelemaan jätevesisäiliötä auton pohjaan.
Onneksi se tulee suoraan suihkutilan alle, joten viemäröinti onnistuu helposti.
Raikasvesisäiliö 90 l, jätevesisäiliö 93 l ja lämminvesikannu 16 l
Jätevesisäilön sovittelua auton pohjaan
Lämmin käyttövesi hoidetaan auton omasta jäähdytinjärjestelmästä.
16 litrainen vesikannu sijoitetaan suihkutilaan. Kannun sisälle tulee letku,
jossa kiertää kuuma jäähdytinneste. Letku on muutamalla kiepillä kannussa ja
palaa auton omaan nestekiertoon.
Lämmintä vettä syntyy aina ajaessa. Paikallaan ollessa vettä
voi lämmittää Webastolla. Myös Planarin (puhallinlämmitin) ilmaputki puhaltaa
kannun kylkeen lämmintä ilmaa.
Ajaessahan vesi saattaa lämmitä liikaakin, joten
laitamme lämminvesikannuun anturin ja mittarin hälyttämään kojetaululle.
Vesiventtiilillä sitten suljetaan konehuoneesta jäähdytinnesteen kulku
kanisteriin.
Vesiventtiiliä ohjataan vaijerilla ohjaamosta (kuten ennen vanhaan
ryyppyä).
Jäähdytinletku kuljetaan suihkuhuoneesta konehuoneeseen auton helmapalkin sisällä
Kanisteri nostetaan ylemmäs ja koteloidaan suihkutilaan
16.11.2019
Nyt oli määritelty suihkualtaan tarkka paikka ja oli
aika liimailupuuhille. Suihkuhuoneen seiniin liimasimme Kiilto M1000 ECO
mattoliimalla RTV:stä löytynyttä valkoista Upoflorin Pisara märkätiloihin
sopivaa muoviseinäpäällystettä. Taas oli pientä taistelua, kun piti saada
päällyste suoraan. Suihkutilan takaseinä nimittäin laitettiin korin mukaan
vinoon, jotta saamme enemmän tilaa kopin alareunaan, jossa lämminvesikannu
haukkaa oman tilansa. Pohjan koko on 65x70 cm. Wc on irtonainen ja otetaan
pois suihkun ajaksi. Käsienpesualtaana toimii keittiön tiskiallas. Tällä
ratkaisulla säästämme sekä tilaa että rahaa.
Pisara seinäpäällystettä oli niin iso pala, että
leikkaaminen piti hoitaa kotona, eikä autotallissa
Kiilto liimaa levitettiin sekä kampalastalla että siveltimellä
Kankaalla pehmennetyllä lastalla Pisara asettui nätisti paikoilleen
Liika pituus leikattiin saksilla, kun matto oli liimattu yläosasta.
Seinäpäällysteen alareuna liimattiin suihkualtaan vesiuraan Kiilto XPU asennusliimalla/liimamassalla
19.11.2019
Välillä simppeliä tekemistä. Aivot sai levätä, kun on
paiskittu eristys- ja levytyshommia. Valmiina ovat liukuovi ja takaovet sekä istuinryhmän
luona ikkunan alaosa. Tähän kyllä Make jo suunnitteli pöytää, joten tukirauta
tehtiin valmiiksi.
Oven pieniin reikiin laitetaan valkoiset koritulpat
Näkyvään yläosaan valkoista levyä. Harmaa alaosa jää sängyn alle piiloon.
Mietintähetki. Onhan sähköjohdot ym. takana valmiina.
Tässä karkea pohjapiirustus. Tämä on koottu palikoista Erwin Hymer matkailuajoneuvomuseossa eteläisessä Saksassa toukokuussa reissullamme
24.11.2019
Ruokapöytä syntyi käyttäen talonrakennusprojektista jääneitä
puita. Pöytään ei tehty jalkaa lattiaan, sillä se olisi aina tiellä istumaan
mennessä. Toinen tuki oli jo rakennettu seinään ja toinen tehtiin kuskin penkin
jalkaan kiinni.
Suihkutila sai myös oven. Aika mukava tunne, kun sai jotain
näkyvää aikaan. Niin paljon tuhraantuu aikaa kaikkeen pikku nypläämiseen.
Osaksi asia johtuu auton monimutkaisista muodoista, osa tietenkin
taitamattomuudesta. Hommia helpottaisi myös jos omistaisi liudan erilaisia koneistustyökaluja.
Pöydän runkoa ruuvaamassa
Kun pöytä oli valmiina, soviteltiin vielä penkkejä paikoilleen.
Suihkutilan ovi on samaa materiaalia kuin ruokapöytä ja tulevaisuudessa rakentuvat vaatekaapit sekä työtaso
1.12.2019
Suihkutilaan lämminvesikannulle rakennettiin kotelointi. Koteloon
tulee kiinni kemiallisen wc:n korotus, jossa on pidike, että wc pysyy
paikoillaan ajon aikana. Wc ja koroke otetaan pois kopista, kun on
suihkuttamisen vuoro.
Vesisysteemiin tilasimme Virosta Põllumehe kaubamajan verkkokaupasta
raikkaalle vedelle letkua 17 m (0,67e/m) ja lämppärin letkua 12 m (2,56e/m),
melko edullista vaikka postituskulujakin tuli 24 euroa.
Lämminvesikannu koteloidaan WC:n nurkkaan
Lämminvesikannu eristettiin ja kotelo rakennettiin kuusivanerista
Kotelo päällysrettiin samalla materiaalilla kuin suihkun seinät. Saumat liimattiin, jotta kotelo on vesitiivis.
Päälle ruuvattiin Bilteman veneosastolta löytynyt huoltoluukku, josta lämminvesikannu täytetään.
Kemialliselle vessalle tehtiin koroke, joka pysyy paikoillaan kotelon pohjasta tulevilla koukuilla. Vessa taas pysyy (jos pysyy) paikoillaan takareunassa olevalla pidikkeellä.
Vessanpöntön koesovitus
5.12.2019
Kaikenlaista silppua on tehty. Liimailtu korinastoja,
laiteltu eristettä (taas) ja muotoiltu listoja. Ruokapöydän yläpuolelle saatiin
asennettua spottivalot.
Tämänkokoisia korinastoja metsästettiin iltakaudet netistä. Juostiin puuilot, motonetit ym. kaupat läpi. Lopulta suht sopivat löytyivät Hämeenlinnan K-Raudasta. Nämäkin olivat sen verran pieniä, että ne piti liimata paikoilleen.
Spottivalot tinattiin johtoihinsa
Kunhan saadaan akku paikoilleen ja katkaisijat kiinnitettyä, päästään kokeilemaan valoja
10.12.2019
Usea päivä lipunut ohi oikeastaan mitään aikaan saamatta.
Paljon on suunniteltu istuinryhmän levyttämistä, keittiötä, sänkyä ja vaatekaappia.
Työkalut eivät vaan ole pysyneet käsissä. Lienee tuumaustauko paikallaan ja
uusin voimin joku päivä sirkkeli laulamaan. Radio Rock on ainut mikä tallissa nyt
laulaa.
12.11.2019
Niin kuin vanha kansa sanoo ”tuumasta toimeen”. Nyt on
sirkkeli ja paineilmasaha soinut tallissa, kun sisustuslevyjä on muotoiltu
istuinryhmän luokse. Seinissä on jos jonkinasteista kulmaa ja monttua sekä monenlaista
mutkaa, painaumaa ja nystyrää. Aivan tolkuttoman paljon aikaa palaa tässä
nyhräämisessä. Ensin on pitänyt tehdä pahvista sabluuna, sovitella ja vasta
sitten on päässyt leikkaamaan sisustuslevystä sopivaa palaa. Useampi tukipuu ja
koroke on pitänyt muotoille levyjen taakse, jotta ne on saatu jotenkin suoraan
tai ainakin tyydyttämään omaa silmää. Vielä kun asiaa katselee muutaman sentin
päästä niin kaikki epäsuhdat näkyvät. Nyt pitää ottaa etäisyyttä ja katsella
tekeleitään kauempaa. Onneksi lopputulos miellyttää ainakin itseä. Ketäs muuta
meidän rakennelmat tarvitsisi miellyttääkään?
Miten sen nyt sanoisi, onko pakettiauto muodoiltaan monipuolinen vai monimutkainen?
Pahvisapluunan avulla piirrettiin muoto sisustuslevyyn
Sisustuslevyn taakse piti tehdä erilaisia tukipuita. Ikkunan yläpuolelle laitettiin led-valo.
Varsinasita käsityötä. Tässä muotoutuu ikkunan nurkkapala.
Palapeli on valmis. Ikkunan päällä lipan alla oleva led-valo antaa epäsuoraa tunnelmavaloa.
18.12.2019
Suunnittelu, mittailut ja tavaroiden sovittelut ovat
sukeutuneet työksi. Keittiön tekeminen on alkanut. Ensin piti eristää, sitten
laittaa erilaisia tukipuita ja korokkeita, jotta saatiin seinä sopivan
suoraksi. Väliseinä laitettiin jakamaan työpöytä ja jääkaappi. Samalla seinä
tukee yläkaappia ja alakalusteita. Pa-Ri Materialta Vantaalta ostamamme
käytetty Adi-toimistolaatikosto sopii juuri niin kuin pitääkin.
Vähän tehtiin myös sähköhommia. Kattoon laitettiin yksi
spotti ja seinälle katkaisija. Loput valoista laitellaan sitten myöhemmin.
Sovitteluvaihe
Työtason kokeilua oikealle korkeudelle
Kiilamainen palkki piti tehdä yläkaapin saamiseksi suoraan
Tähän rakennelmaan pitäisi yläkaapin istua
Yläkaappi istahti paikoilleen ja alakaapistokin näyttää sopivan suunnitellusti
22.12.2019
Ollaan koettu jänniä hetkiä ja onnistumisen riemua. Keittiöön
tehtiin Adi-laatikoston päälle koroke, jotta työtaso saatiin 90 cm korkeaksi.
Työtasoon upotettiin lasikantinen Cramer pesuallas. Meillä kävi tuuri, kun nettiä
plärätessä huomasimme, että muualla noin 160 € maksava vastaava allas oli
Wilthom Oy:llä Espoossa myynnissä 69 €.
Puuhaa rakennushommassa riitti, sillä mikään mitta ei voinut
olla sinnepäin, vaan sen piti olla justiinsa oikein. Ei edes mokattu kertaakaan
(ihme).
Tässä syntyy runko pesualtaalle
Pahvista tehtiin leikkaussapluuna altaan reiälle
Sapluuna kiinnitettin teipillä työtasoon
"Nyt et kyllä mokaa tätä"
Onnistui! Altaan reikä on juuri kuin pitääkin
Osui ja upposi!
28.12.2019
Lahjamme! Oikea puuhapaketti, josta riittää touhua
pitkälle keväälle ja iloa useiksi vuosiksi eteenpäin.
31.12.2019
Piti käydä rautakauppaostoksilla, jotta saatiin jatkettua
keittiön rakentelua. Listalla olivat saranat, laatikon liukukiskot, mustaa
reunanauhaa, viemäriputkea ym.
Altaan viereen työtason alle rakennettiin laatikko. Työtason
päälle leikattiin pleksistä suojalevy. Altaan reiän leikkaaminen pleksiin vähän
jännitti, mutta pleksiin puri paineilmasaha ja katkaisuun mattoveitsi.
7.1.2020
Keittiön rakentamista on jatkettu. Muutama leikattu
melamiinin reuna piti nauhoittaa. Yläkaappiin asennettiin ovi vetimineen. Pesualtaaseen
laitettiin hana paikoilleen ja raikasvesiletkut kiinni. Altaan pohjaan
kiinnitettiin viemäriliitokset ja viemäriletkulle tehtiin reikä kaapin kautta auton
pohjan läpi jätevesisäiliölle.
Jätevesisäiliö on lojunut sovituksen jälkeen auton alla vain
tunkin varassa. Nyt sille tehtiin teline ja säiliö laitettiin paikoilleen.
Pesualtaan ja suihkualtaan viemärit kytkettiin. Poistohana löysi paikkansa
samoin ylivuoto/hengitysputki.
Reunanauha kiinnittyy lämmittämällä. Työkaluna toimii silitysrauta.
Yläkaapin ovi paikoillaan
Viemäriliitokset kiinnitettiin altaan pohjaan
Kestopuusta ja sinkitystä raudasta valmistui teline jätevesisäiliölle auton pohjaan
Jäte- eli harmaavesitankki paikoillaan auton pohjassa
11.1.2020
Haalarit niskaan ja sukellus konehuoneeseen. Oli aika
liittää pesuhuoneen lämminvesikannun letkut auton alkuperäisiin lämppärin letkuihin.
Haaroittimia, muuntimia ja letkusiteitä tarvittiin. Paikkansa löysi myös
vesiventtiili, jolla suljetaan jäähdytinnesteen kierto lämminvesikannuun, jos
pesuvesi kuumenee liikaa ajon aikana.
Sitten oli järjestelmän koekäytön vuoro. Onneksi kelit suosivat
auton ulkoiluttajaa, eikä tarvinnut laittaa ”talvitöppösiä” alle. Piti käyttää
moottori lämpimäksi ja testata, että neste kiertää uusissa letkuissa ja lämminvesikannu
suihkuhuoneessa lämpiää. Koe onnistui ja asennusväki oli tyytyväinen.
Letkuliittimien kireyden tarkastus ennen koekäyttöä
Ei vuotoja havaittavissa
14.1.2020
Tapetointia luvassa, voi ei vaikeaa. Eipä ollutkaan. Tapetti
oli tarramallista ja liimautui pinnoitettuun vaneriin helposti. Tapetointi piti
tehdä ennen kuin jääkaapin voi laittaa paikoilleen.
Tapetoinnin jälkeen keittiöpuuhat jatkuivat. Jääkaapin alle
rakennettiin kaappi, johon jääkaappi kiinnitettiin tukevasti läpipulteilla.
Jonkinlainen tuki on myös syytä rakentaa katosta jääkaapin päälle. Ajon aikana painava
kaappi saattaa muuten päästä heilumaan.
Tikkaatkin löysivät paikkansa, kun pariin kaappiin tehtiin
koloukset. Tikkaat ovat tarpeelliset, jotta tavaraa ylettyy ottamaan kattoboksista.
Tikkaat tilattiin Jyväs-Caravanin (Reimo) verkkokaupasta. Ovat näppärän
kokoiset, kasassa 6x6 cm ja pituus 2m.
Tarratapetin sovitus
Tapetti oli helppo laittaa paikoilleen
Matka-aiheinen tapetoitu seinä ruuvattiin paikoilleen. Tikkaiden paikka on sängyn alla ja vähän kaapeissakin.
Superkevyet alumiinitikkaat ovat näppärät
12 V toimiva kompressorijääkaappi paikoillaan
18.1.2020
Takaosan tekeminen on aloitettu. Vaate-/skootterikaappiin
tehtiin runko ja pyöräkotelon päälle skootterin ja seinän väliin valmisteltiin
arkkukaappia.
Mutta mites saadaan sängyn rungot taittumaan sopivasti???
Sitä pähkäillessä kului iso osa lauantaita.
Skootterin etupää pitää saada talutettua
kaappiin. Mittaristosta taaksepäin skootteri jää sängyn alle. Sänky pitää saada
tukevasti tuettua useammasta kohdasta. Ratkaisuun päästiin, välillä villienkin
ideoiden kautta. Tapanamme on että idiootitkin ideat heitetään ilmoille ja yksi
kerrallaan mietitään, testaillaan ja ammutaan alas. Tähän asti kaikkeen on
lopulta löytynyt ratkaisu ja ihan ilman riitelyä.
Vaate-/skoooterikaappin runkoa kiinnittämässä
Kaikki osat pitää "pultata" erittäin tukevasti
Tähän skootterin päälle pitäisi rakentaa näppärä sänky kippaustoiminnoilla. Sängyn taittuva puolikas ei saisi osua kattoon ja yläkaapitkin olisi hyvä saada sopimaan. Nyt pitää laittaa mietintämyssy päähän.
25.1.2020
Raikasvesisäiliöön laitettiin vesipumppu ja letkut.
Apukuskin puoleiseen seinään sahattiin reikä vedentäyttökorkkia varten.
Sapluuna piti tehdä kouluaikaista harppia apuna käyttäen, jotta saatiin täydellinen
ympyrä. ”Kaikenlaisia työkaluja sitä tässä projektissa tarviikin”, totesin
naurahtaen. Sahatut pellin reunat suojattiin maalilla ja korisuojamassalla,
lisäksi koriliimaa käytettiin täyttökorkin tiivistykseen.
Sängyn kääntömekanismit ovat osittain valmiina ja
sälepohjapuita on noin puolet ruuvattuna runkoon.
Kuten rakentamisen eri vaiheissa, niin tässäkin suunnittelu
karkasi välillä aivan epäolennaisuuksiin. Tietenkin joidenkin tavaroiden
paikkaa on syytä miettiä jo rakennusvaiheessa, mutta tuskin ruokalautasten
paikka ja sängyn rungot vaikuttavat toisiinsa?
Harpilla tehdyllä sapluunalla saatiin piirrettyä reiän paikka auton takakulmaan
Paineilmasahalla leikattiin reikä peltiin
Tästä kelpaa vettä tankata vesisäiliöön
Sälepohjat sovituksessa
Sängyn pohjat piti tehdä kääntyviksi, jotta saadaan skootteri ulos
30.1.2020
Sänky on nyt valmis. Mikään ei kuitenkaan ole niin
yksinkertaista kuin voisi luulla. Tällä kertaa päänvaivaa aiheuttivat sängyn
päädyn nostettavat ”lukumekanismit” Frolit. Itse mekanismit ovat toimivat,
mutta kun niiden alla on raikasvesisäiliö, Frolit pitää saada otettua helposti
irti, jotta vesisäiliötä pääsee puhdistamaan. Eihän säiliötä usein tarvitse
siivota, mutta kuitenkin muutaman kerran kesässä, eikä silloin viitsisi
ruuvailla kovin monia ruuveja irti. Make kehitti näppärät lukitussysteemit ja
nyt sänky on patjaa vaille valmis.
Vaate-/skootterikaappi sai oven, samoin kuin jääkaapin
alakaappi.
Froli - sängynpäätyjen korotus kasauksessa
Säleet ruuvataan kiinni runkoihin
Frolien lukitukset syntyivät ohuesta vanerista. Alla näkyy vesisäiliön "siivouskorkki".
Jee, sänky on valmis!
Täältä saadaan vielä skootterikin ulos
Isot ovet valmiina
Jääkaapin alakaappi on valmis. Sokkelista piti tehdä korkea, koska viereen tulee rappunen sänkyyn pääsemiseksi.
4.2.2020
Liekö väsymys vai tulevaisuuden reissusuunnitelmat
aiheuttaneet mittavirheitä. Muutama reikä on tullut porattua väärään paikkaan. Rullamitassa
vika! Heittoa oli 1,5 cm, per…
Makuuhuoneeseen, vai onko liioiteltua sanoa makuuhuone,
tehtiin yläkaapit. Yllättävän työläs projekti vaati sitä tarkkaa mittailua. Eikä
työasennoissa ollut kehumista. Onneksi sentään lopputulos tyydytti rakentajaa.
Tähän sängyn yläpuolelle pitäisi tehdä yläkaapit
Alalevy ja ylätukipuu paikoillaan
Piirrosten sisäpuolet olisi sahattava pois
Sahatut reiät saavat ovet. Mielikuvituksella ei ole rajaa rakennustelineitä tehdessä.
Valmista tuli, tunteja paloi ja käämi!
"Kristallinupit" löytyivät Clas Ohlsonilta
9.2.2020
Burana-purkin ympärillä on pörrätty ja tallivapaata pidetty. Mieli ryntäilee rakentamaan, mutta kroppa hylkii. Tallin ovi on pysynyt lukittuna muutaman päivän.
Lepoaikana tuli tehtyä hankintoja. Nyt kun toinenkin 100Ah hupiakku on ostettu, alkaa olla sähkötöiden vuoro.
Aurinkokennot kytkettiin lataussäätimeen. Säätimen ohjeet ovat vain ulkomaiksi. Ei haittaa. Johtojen värit rosso, nero, giallo paikoilleen. Helppoa, kun osaa!
Valaistuksen, jääkaapin, vesipumppujen ja lämmityslaitteen johdot löysivät paikkansa sulakerasiasta. Myös ohjausrele vesipumpuille laitettiin ”samaan kasaan”.
Auton alkuperäinen, vain virtalukon takaa toiminut, takatolpassa kiinni ollut 12 v pistoke vaihtoi paikkaa ja kytkettiin jatkuvan virtaan. 12 v pistoketta tarvitaan mm. kameran ja navin lataamiseen.
Virta kaikkiin asuinosan laitteisiin tulee hupiakuista, joten starttivirta ei ainakaan tästä syystä lopu. Muutenkaan auton alkuperäiseen sähköjärjestelmään ei ole syytä mennä sorkkimaan, koska kaikki nykyaikaiset autothan ovat enemmän tai vähemmän ohjainyksiköitä ja datakaapeleita täynnä. Tässä nykyajan bittisysteemissä ei pelkästään yleismittarilla pärjää.
Valot check, jääkaappi check, vesipumput check, 12v pistoke check. Toimii! Kytkennöistä on tehty muistiinpanoja. Piakkoin pitää piirtää kunnollinen kytkentäkaavio.
Sähkötyöt ovat alkaneet
Tästä hässäkästä pitäisi saada jotain tolkkua
Kytkentä sujui parhaiten Italiaksi. Johtunee Fiatin ja Alfan aikakaudelta työrintamalla.
12 v pistoke löysi paremman paikan kuin alkuperäinen oli
Valot palavat, jääkaappi kylmenee, fikkari latautuu ja asentaja on tyytyväinen
13.2.2020
Jos sen muotoilisi noin ja ruuvaisi tuolta ja kääntäisi
vinoon…PAM, alas. Tapamme mukaan on heitetty ideoita ilmaan ja ammuttu alas.
Sieltä se taas kumpaakin tyydyttävä ratkaisu löytyi. Nyt kyseessä on eteisen
kaappi. On se hienoa, kun noin 7 m2 autossa on oikein eteinenkin!
Kaapin rakentaminen on hieman monimutkaista, koska siihen
liittyy istuinryhmän toinen penkki ja keittiön klaffityötaso. Lisäksi kaapin
sisältä pitää päästä kurkkimaan verkkovirtalaturia ja tarvittaessa huoltamaan
lämmityslaitetta. Tässä oli haastetta niin aivoille kuin toteuttajillekin.
Pöytäsirkkeli, paineilmasaha ja akkupora/-ruuvari ovat
olleet kovassa käytössä. Myös silitysrauta on ollut kuumana reunanauhoituksia
tehtäessä. Kivaa, että on voitu käyttää myös oman metsän puista tehtyjä
lankkuja ja lautoja tässäkin projektissa. Nehän ovat jo yli 10 vuotta lojuneet
puuvajassa talon rakennusprojektin jäljiltä.
Tiskipäydän jatkopala - klaffi
Tällä saa 55 cm lisää laskutilaa keittiöön
Kaapin runko. Takaseinän reiästä kurkkii verkkovirtalaturi ja Planar lämmitin on saanut tarpeellisen tuuletustilan.
Ihana työasento! Tässä ruuvataan paikoilleen kaapin tukijalkaa. Tukijalka oli jäänyt ylimääräiseksi kodin keittiöasennuksesta.
Ovi ja klaffin kannatin puuttuvat vielä. Kaapin alle on sisään tullessa näppärä potkaista kengät jemmaan.
18.2.2020
Eteisen kaappi on valmis. Keittiön klaffi sai kiinnikkeen,
jotta se ei heilu vapaasti ajon aikana. Klaffille tehtiin kannatin, joka on
kiinni eteisen kaapin kansilevyssä.
Varashälytin on asennettu. Olihan se jo viime kesän
reissuilla mukana, mutta nyt kytkennät on tehty kunnolla, eikä millään
rosvoliittimillä.
Penkkien liukutasot on tehty ja odottavat maalausta. Etuosan
ja asuinosan väliin on tehty vanerista levyt. Levyt on maalattu ja odottavat
kuivumista ja kiinnitystä.
Safetyboxille löytyi myös paikka. Lisäksi laatikot ja
kaappien ovet ovat saaneet lukitukset.
Eteisen kaappi
Klaffipöydän kannatin alapuolelta kuvattuna
Klaffipöydän kannatin hommissa
22.2.2020
Istuinryhmä ja ympäristöt ovat nyt valmiina. Levyt ohjaamon
ja asuinosan välille on muotoiltu, maalattu ja ruuvattu paikoilleen. Levyt
estävät kylmän ilman valumisen jalkoihin. Lämmittimen ilmaputken ympärille on
tehty kotelointi ja penkkien alle saatiin hyvin tavaratilaa. Pienissä tiloissa
jokainen kolo kannattaa hyödyntää.
Aikamoista suikertamista on ollut, kun kuten
aikaisemminkin on todettu, auto on monimuotoinen.
Osa levyistä on maalattu sprayllä. Työtä ei helpottanut
ulkona kova tuuli. Spraymaalausta ei viitsi tehdä tallissa. Kelvolliset osista
kuitenkin tulivat.
Pahvisapluunalle riitti taas käyttöä
Lämmittimen putki saa koteloinnin. Penkkien alle tuli hyvä säilystystila.
Bloggaaja maalaushommissa. Kaikkea ei maalata sprayllä.
Penkkien päällilevyt tehtiin liukuviksi. Voi siis olla ryhdikäs tai rento.
Löhöilyasento
Ryhdikäs ruokailuasento
27.2.2020
Sähköpiirustukset on tehty. Toki jotain valoja ja
katkaisijoita vielä lisätään, mutta pääsähköt on tehty.
Systeemi toimii näin: 150 W Aurinkopaneeli lataa kahta 100 Ah
vapaa-ajan (hupi)akkua. Lataussäädin vahtii ja säätää, ettei paneelilta tuleva
jännite ole liian suuri akuille. Lisäksi akkujen lämpötunnistin katkaisee
latauksen, jos akut kuumenevat liikaa. Hupiakkujen kautta toimivat jääkaappi, lämmityslaite
(sähkö+diesel), valaistus, vesipumput, vesihanat ja 12 V pistokkeet.
Lataussäädin
näyttää akkujen varaustilanteen, sekä aurinkopaneelilta tulevan tehon määrän.
Ajon aikana auton oma laturi lataa ensisijaisesti 110 Ah starttiakkua
ja jos virtaa jää yli myös hupiakut latautuvat.
Auton voi tietenkin kytkeä verkkovirtaan keulassa olevan pistokkeen
(CEE) kautta. Tällöin autossa voi käyttää 240 v sähkölaitteita, vaikka hiustenkuivaria.
Auton ollessa kytkettynä verkkovirtaan verkkovirtalaturi lataa hupiakkuja.
Autoon laitetaan kaksi verkkovirtapistoketta, joiden asentamiseen ei tarvita
sähköasentajan koulutusta. ”Sähköpaketin” kelvollisuus on varmistettu
katsastusinsinööriltä.
”Sähköpaketti” on tehty Defan
lohkolämmitin/sisätilalämmitin kaapelisarjasta, jota autoissa yleisesti
käytetään. Defan vanha iso pistoke on samanlainen kuin CEE-pistoke. Asennuksen
voi suorittaa kuka tahansa. Sisälle verkkovirtapistokkeisiin laitetaan vielä
varmuuden vuoksi vikavirtasuojat.
Invertteriä (muuntaa 12 V -> 240 V) ei autoon tule, sillä
emme käytä juurikaan verkkovirtalaitteita.
Autoon ei tule myöskään nestekaasua, sillä ruokaa
kokkailemme pääsääntöisesti ulkona joko grillillä tai retkikeittimellä.
Tietenkin leirintäalueilla hyödynnämme alueen toisinaan upeatkin keittiön
koneet ja joskus pizzeria tai pihviravintola vie voiton kotikokkaukselta.
Autoon asennetaan lain vaatima ruuanlaittoväline.
Samanlaisella verkkovirralla toimivalla pikku”leipä”grillillä lämmitämme
kotonakin ruokaa ja paahdamme leipää.
Autossa on myös erikseen laturi 5 A (edellisen omistajan
asentama), joka lataa vain starttiakkua erillisen verkkovirtakaapelin kautta.
Olikohan tämä selostus nyt johdonmukainen? Tuskin, mutta julkaistua tuli.
Verkkovirta-akkulaturi CRX320. Valittavissa on kolme eri
latausvirtaa 2 A (esim. prätkän akulle) 10 A ja 15 A.
Erotusrele suojelee starttiakkua tyhjentymiseltä, jos
hupiakut ovat tyhjiä. Se suojaa myös sähkölaitteita jännitepiikeiltä. Kuvassa
myös Planar-lämmittimen sulakerasia.
Lataussäädin säätelee akuille aurinkopaneelilta tulevaa
virtaa.
3.3.2020
Mustaa puuhaa on ollut. Suihkutilan ja vaatekaapin väliin
sahattiin suikale mustaa melamiinia ja ovet saivat lukituskahvat.
Nyt kun sähköjohdot ovat paikoillaan, on alkanut katon ja
seinien välisen vinon (mikä tuossa JurVanissa ei olisi vinoa) kohdan
työstäminen. Vanerista on muotoiltu sopivia palasia ja ne on maalattu
valkoiseksi.
Sängyn päätyihin muotoiltiin mustasta melamiinista
peitelevyt. Pääpuolelle sulakerasian ym. johtohässäkän peitoksi tehtiin liukuoviluukku.
Samalla muodostui hylly esim. kirjoille.
Tallivapaa-aikana tehtiin hankintoja. Rullaverhot liukuoven
ikkunalle, ohjaamon ja asuintilan välille sekä takaovien ikkunoihin on ostettu.
Jyskissä oli ”hyvä tarjous” ja 4 rullaverhoa maksoivat yhteensä vähän alle 60
€.
Ovien kahvat ovat oikeasti ikkunankahvoja. Koko on parempi kapeisiin oviin kuin oikeat ovenkahvat.
Ovien välitila on mustattu
Pitäisikö tästäkin saada joitain aikaan?
Tulihan siitä kelpo kaappi sähkökeskukselle ja hylly kirjoille. Mustassa levyssä keskellä on lämmityslaitteen ohjainpaneeli. Jos yöllä paleltaa ei tarvitse nousta sängystä, vaan napsauttaa paneelista lisää puhtia. Valkoiseen ylälevyyn kiinnitetään lukuvalot aikanaan.
Jalkopäähän, kaappien alle tehtiin peitelista mustasta melamiinista
7.3.2020
Valkoista puuhaa on ollut. Sängyn ympärillä on pyöritty.
Takaovien päältä piilotettiin pellit vanerilla.
Sisustuslevyllä peitettiin skootteri
kaappiinsa, joten se ei enää näy sängystä, kun saadaan vielä patjat
paikoilleen.
Sängyn alaosan ja asuintilan välille askarreltiin ovi. Eipä
tule takaa kylmä ilma asuinosaan, eikä irtotavarat lentele ”tallista” eteen.
Reiät tilkittiin jesarilla
Eristettä väliin
Eri koneilla muotoiltu levy paikoilleen
Sinne katoaa skootteri kaappiinsa
Alaosaan rakennetaan rappu.
Sängyn alareunassa valkoisen listan takana on led-valonauha.
12.3.2020
Viimein on saatu hupiakut paikoilleen auton pohjaan. Onhan
laitteita kokeiltu akuilla, mutta nyt on teline tehty ja akut tiukasti kiinni
auton pohjassa. Teline rakennettiin kierrätyskeskuksesta ostetusta sinkitystä u-kourusta
ja puuvajasta löytyneestä painekyllästetystä laudasta.
Kierretangot ruuvattiin auton pohjaan ja teline kiinnitettiin
muttereilla kierretankoihin. Samaan tyyliin oli tehty jo jätevesisäiliön
teline.
Akkuteline pitää tehdä tukevaksi, sillä akut painavat yhteensä 47 kg
Reunat ruuvattiin kiinni
Akkukengät ovat pikakiinnityksellä. Lämpöanturi liimataaan akun pintaan.
Akut telineineen nostettiin tunkin avulla paikoileen. 60 A pääsulake näkyy vesitiiviissä kotelossaan.
17.3.2020
Kaikenlaista pientä on puuhattu. Levyjen reunoja on maalattu,
valojen ja katkaisijoiden johtoja vedelty valmiiksi. Suihkutilan katto on
valmis ja led-valo toiminnassa. Suihkuhana on paikoillaan.
Suunnittelun alla on nyt etuosan ”hattuhyllyn” saattaminen
kaapiksi ja samaan pakettiin pitäisi saada sopimaan rullaverho. Siinä sitä on riittänyt
pähkäiltävää. Katsotaan päästäänkö jo huomenna aloittamaan tositoimet.
Katto piti ensin suoristaa. Vaneriin liimattiin samaa seinämateriaalia kuin seiniin. Reunat tilkittiin liimamassalla.
Katossa olevan ilmanvaihtoventtiin saa myös suljettua. Suihkutilasta puuttuvat enää suihkuverho ja pyyheteline.
Tähän mustaan aukkoon pitäisi tehdä ovi ja oven alapuolelle asentaa rullaverho. Siinä on taas pientä puuhaa, kun näistä kaarevista muodoista pitäisi saada suoria.
22.3.2020
Musta aukko ”hattuhylly” ohjaamon päällä sai levyn ja
rullaverhon reunaansa. Oven siihen väsäämme sitten myöhemmin. Pari muutakin
juttua on toki vielä tekemättä, mutta auto on nyt kuitenkin katsastuskunnossa,
tai niin ainakin toivomme. Trafin säännöt on täytetty ja maanantaina tilataan
muutoskatsastus. Saas nähdä miten JurVan pärjää.
Patjat on myös jo ostettu, mutta niitä pitää pilkkoa, jotta
mahtuvat sänkyyn ja soveltuvat käännettäviksi sälepohjien mukaan. Leimaa varten
laitettiin toinen patja sänkyyn ja toinen kulkee kyydissä paketissaan.
Rullaverho eristää lämpöä ja kylmää. Eihän se paikoilleen suoraan sopinut vaan verhoa piti kaventaa 15 cm.
Verhon voi laittaa myös ohjaamon puolelle, pois tieltä.
Tukiraudat peitelevylle ovat valmiina
Peitelevy kiinnitettiin rautoihin ruuveilla
Trafin säännöt määräävät penkkeihin kyseiset tekstit
Valitsimme Trafin pakolliseksi ruoanvalmistusvälineeksi minigrillin, joka joskus reissasi edellisessäkin matkailuautossa mukana. Nyt se on pultattu kiinni hyllylevyyn.
Pölyt pois pinnasta. Ei vedellä vaan paineilmalla.
Patjat pitää vielä muokata sänkyyn sopiviksi
24.3.2020
Jeeeeee!!! Me teimme sen! Rakensimme matkailuauton! JurVan
muutoskatsastettiin 24.3.2020 M1-luokan matkailuautoksi ilman huomautuksia. Auton paino nousi noin 800 kg.
Nyt omistajat pitävät tallivapaata jonkin aikaa ja sitten
taas hihat heilumaan. Listoja paikoilleen, hyllyjä kaappeihin ja skootterin
kunnolliset kiinnitykset.
Tässä todiste katsastuksesta
30.3.2020
Juhlat on juhlittu ja hommat jatkuu. Nyt pääsee kiipeämään
helposti sänkyyn, kun rappunen valmistui. Rappu toimii kannen avaamalla säilytyslaatikkona.
Rappu on myös poistettavissa muutaman ruuvin avaamisella. Näin saadaan autoon kuljetustilaa
pitkälle tavaralle noin 3,2 m.
Myös takakaappi sai oven ja vesiletkut suojalevyn.
Oli mukava istua JurVanin uumenissa kotipihalla ja nauttia juhlajuomaa. Planar lämmitin tuntuu ainakin +7 asteen lämmössä riittävän mainiosti.
Askelma on valmis. Led-valo auttaa astumasta harhaan.
Mitähän kivaa tähän laatikkoon pakataan?
Askelman saa poistettua ja oven avattua. Näin käytävälle saadaan tilaa "rahdille".
6.4.2020
Liukuoven yläpuoli on nyt siistitty sisustuslevyllä ja
rullaverho asennettu. Rullaverhon kannakkeet ovat muovia, joten lisätuet niille
piti tehdä kulmaraudoista. Koska taas kerran mikään ei ole suoraa pintaa, piti
toinen rullaverhon kiinnike ruuvata kattoon ja toinen seinään. Saimme kuin
saimmekin aikamoisen säätämisen jälkeen rullaverhon suoraan. Samaan kasaan
laitettiin led-nauhavalo, joka valaisee sekä sisälle että ulos. Lämpömittarikin mahtui verhon ja kaapin väliin. Lämpömittarin ulkoanturi vedettiin auton alle, jotta ulkolämpötila olisi mahdollisimman todellinen.
Toinen led-nauhavalo
laitettiin eteisen kaapin alle tunnelmavaloksi.
Kattolevyjen saumoihin ruuvattiin peitelistat.
Skootteri-/vaatekaappi sai sisustuslevyt seiniin ja
viimeiset vesiletkut tuli kytkettyä.
Rullavehon kiinnikkeet valmiina
Sisustuslevyä "koristeeksi"
Rullaverho paikoillaan, led-valo paikoillaan, lämpömittari paikoillaan.
Katon saumoihin ruuvattiin listat
Touhua skootteri-/vaatekaapissa. Vesiletkut kytkettiin suihkuhanaan ja viimeinenkin lämpöputki kiinni suuttimeen.
11.4.2020
Patjat (200 x 80 cm) leikeltiin sopiviksi sängyn rungon kääntöjä
silmällä pitäen. Homma olikin helppoa, kun kaapista löytyi pitkäteräinen villaveitsi,
jolla on leikelty eristevilloja talomme ja tallimme seiniin. Patjat pilkottiin
neljään osaan ja hieman muotoilua päälle mm. takaovien kohdalla. Petauspatja (200
x 140 cm) leikattiin saksilla muotoonsa ja tungettiin takaisin
päällystepussiinsa. Hieman päällinen on tietenkin iso, mutta ei alettu sitä
pienentämään, koska ompelu ei ole vahvin taitomme. Sänky on nyt 192 cm pitkä ja
leveys vaihtelee 130-140 cm välillä.
Ja, ajatella!! Kaappeihin tehtiin hyllyt. Nyt on se aika,
jolloin niitä lautasten ja hammasharjojen paikkoja saa alkaa miettiä. Olipa
hyvä fiilis huomata, että homma tosiaan alkaa olla loppusuoralla.
Timpurinkynällä merkinnät leikkauskohdille
Vatupassia apuna käyttäen villaveitsellä patja poikki
Tähän petari ja lakana päälle. Kyllä kelpaa lötköttää.
Kääntömekanismit toimivat patjojenkin kanssa
Jääkaapin alla olevaan kaappiin tehtiin irroitettava alahylly, jotta tavaraa voi laittaa myös sokkeliin
Kun hyllyn nappaa pois sokkelitila on käytettavissä. Ulkona käytettavä kaasuliesi löysi jo kuljetuspaikkansa.
Tästä tuli "peilikaappi". Muoviseen laatikostoon sijoitetaan mm. hammasharjat. Peili on Ikean tuotantoa ja tehty kiiloitetusta pellistä. On kevyt, eikä hajoa.
17.4.2020
Takaosaan sängyn alle pieneen koloon rakennettiin mitä
kummallisemman muotoinen kaappi. Muoto muistuttaa salmiakkia, mutta ei
kuitenkaan. Kaappi piti toteuttaa niin, että pääsee vaihtamaan takavalojen
lamput ja alaosaan saa kiinni skootterin kiinnittämiseen tarvittavan
kuormalenkin. Kaapin päälle ruuvattiin sängyn ylhäälläpitoteleskooppivarsi.
Kaappien sisustamista on myös jatkettu. Ollaan yritetty
tosissaan miettiä mitä tavaraa laitetaan mihinkin. Paikkaa ovat etsimässä mm.
ajokiilat, sähköjohdot, markiisin veivi ja kastelukannu. Mihin liikkuva karavaanari
tarvitsee kastelukannua? – Ei, ei meillä mitään viljelmää mukana ole, vaan
kannulla on näppärä täyttää vesitankkia, jos vedentäyttöpaikka on ahtaassa
paikassa tai vesiletku on liian lyhyt. Tämän niksin opimme ”vaanarikolleegoiltamme”
ensimmäisenä karavaanarivuonnamme.
Tämän kaapin koko maksimoitiin. Kummallisen muotoinenhan siitä tuli.
Salmiakki - ei kun joku muu muoto. Pahvisapluunaa apuna käyttäen tämänkin tekeminen onnistui.
Tästä kannattimesta piti tulla keittiön klaffipöydän kannatin, mutta sepäs ei toiminutkaan siinä. Tässä sängyn kannattimena se toimii hyvin.
Tässä valmis kaappi
23.4.2020
Hattuhylly, eli ohjaamon päällä oleva tila sai oven ja
tietenkin lukot, jolla luukku pysyy kiinni. Suihkuverho on myös paikoillaan.
Suihkuverhon tanko syntyi vanhasta rikkinäisestä pyykkitelineestä (kaikkea
romua sitä ihmiset hilloaa nurkissaan) ja samaisesta telineestä tehtiin
tavarajarruja kaappeihin. Puolisoni sai jo lapsena paritalossa asuvalta naapuriltaan
lisänimen Romu. Tämä Pikku-Romu kun keräili fillarinraatoja tontin nurkalle ja
kasaili niistä mitä erikoisimpia menopelejä itselleen ja kavereilleen. Tässä
nykyisessäkin projektissa on taas huomattu, että romuista rakentuu käypäistä
tavaraa.
Jääkaapin oven varmuuslukko rakentui myös varastoista
löytyneistä osista. Jääkaappihan ei välttämättä pysy kiinni ajon aikana
pelkästään omin voimin, siksi lukitus piti väsätä. Jääkaappi myös puhdistettiin
ja hyllyille laitettiin liukuestemattoa.
Bilteman venetarvikeosastolta löytyneet lukulamput
kytkettiin toimintaan ja ruuvattiin paikoilleen.
Mukavaa työasentoa tarjolla "hattuhylly" -projektissa
Ovi on valmis. Eipä tipu tavarat kyydistä, vaikka vähän kovemminkin kiihdyttää.
Suihkuverhoa piti kaventaa ja lyhentää
Mikäs propelli tästä syntyy?
Ei mikään propelli, vaan jääkaapin kiinnipitomekanismi
Lasihyllyt pysyvät paikoillaan, kun tunki liukuestemattoa lasin ja seinän väliin. Toivottavasti myös eväät pysyvät kohtalaisen hyvin paikoillaan maton ansiosta.
3 W led-lamput ovat todella kirkkaat
Omistajien mielestä valaisimet ovat tyylikkäät
27.4.2020
Rautakaupat ja kodintarvikemyymälät tuli pengottua, eikä ole
natsannut. Mutta kun oikein kovaa googletti, niin löysi. Hakusessa on ollut
niinkin pieni palikka kuin pyyhekoukku. Se maailman kaunein koukku löytyi vihdoin
Verkkokauppatukku.fi sivustolta. Valmis koukku oli tietenkin loppu, mutta
keksimme, että viiden koukun sarjasta irrotetaan yksi ja ruuvataan keittiön
kaapin seinään. Varmistimme Verkkokauppatukun ystävällisestä asiakaspalvelusta,
että koukut ovat ruuveilla kiinni rungossaan. Näin onneksi oli ja tilasimme
koukkusarjan. Lopulta koko muukin komeus löysi paikkansa wc:n ovesta.
Pyyhetelinekin vaati enemmän töitä kuin, jos sen olisi
asentanut kotiin. Liikkuvat aisat piti saada pysymään ajon aikana paikoillaan.
Heureka! Sekin pulma ratkesi.
Takaosan peltireunoihin kiinnitettiin listat. Skootteri on
nyt matkavalmiudessa, siis kunnolla kiinni edestä ja takaa.
Pling, Pling
Keskimmäinen koukku irroitettiin ja tilalle laitettiin koristetulpat. Hyvä tuli.
Pyyheteline levällään
Pyyheteline matkustusasennossa
Listat viimeistelivät makuuhuoneen
2.5.2020
Oli tullut kattoboxin asentamisen aika. Boxi on kevyt, mutta
ei sitä niin vain 2,5 m korkean auton katolle nosteta. Autokatoksen kattoon
kiinnitettiin naru ja naruun moottorinostin. Boxin ympäri oli köytetty
pakkausliinoja. Siinä se boxi sitten keikkui ilmassa ja JurVan peruutettiin
alle. Varovasti laskettiin boxi jo aiemmin tehtyjen kattokiskojen päälle ja
ruuvattiin kiinni. Boxiin saadaan paljon tavaraa, jota ei toivottavasti usein
tarvita. Mukaan pakataan mm. pitkiä lankkuja, koska joskus on oltu märillä
nurmikoilla jumissa ja laudoista olisi ollut apua mudasta pois sutiessa.
Nyt on myös tankattu vedet sisälle. Piti mitata tankattavan
veden määrä ja tehdä litramäärämerkinnät vesisäiliön kylkeen.
Tehdastekoisissahan on vesimäärämittari, mutta sellaista emme hankkineet.
Vesimäärä selviää kurkkimalla takaovesta vesitankkia.
Hanasta tulee vettä! Vesisysteemi tosiaan toimii, sillä ajelulenkin
jälkeen lämminvesikannussa oli lämmintä vettä ja mittari ilmoitti veden
lämpötilan. Mittari on sellainen kinkkumittari, johon voi laittaa hälytyksen
tiettyyn lämpötilaan. Se onkin tarpeen, ettei lämminvesikannu sula. Ja
moottorissa kiertävän vesiputkenhan voi sulkea vesiventtiiliin kiinnitetyn
vaijerin avulla ohjaamosta.
Jos naru kestää miehen, kestää se kattoboxinkin
Moottoritalja valmiina
JurVan peruutetaan boxin alle
Boxi on onnellisesti katolla ja kaikki on ehjää. Ruuvit tiukalle ja kovaa ajoa.
Skootterin luiskalle löydettiin oikea asento. Skootteri on nyt helppo työntää sisään ja ulos. Skootterin tilalle voi ottaa mukaan fillarit. Etupyörän kun irroitaa fillarit mahtuvat heittämällä sisään sängyn alle.
Tässä todiste, hanasta tulee vettä!!!
7.5.2020
Vesiletkut on niputettu tukevasti kiinni ja suihkuhanan
takapuoli on suojattu vaatekaapissa.
Markiisin tukijalat saa nyt kiinnitettyä auton kylkiin.
Kylkitelineet ovat hyvä apu, jos majoittuu esim. asfaltilla. Usein myös
hiekassa on tukijalkoja mahdoton saada pysymään maassa telttakeppien avulla.
Retkipöydälle tehtiin ”tasku” toiseen takaoveen ja tuoleille
on mietitty paikka.
Palovaroittimelle löytyi hyvä paikka. Uusi jauhesammutin
pitää vielä ostaa.
Skootteri-/vaatekaappiin tehtiin pieniä hyllyjä. Jotta
skootteri tai fillarit eivät likaa vaatteita laitettiin yli jääneestä
suihkuverhosta suojaverho vaatteille. Kaapissa on hienosti tankotilaa
henkareille.
Tavaroita on laiteltu kaappeihin ja sängyt odottavat
nukkujaansa. Patjat, petari, täkit ja tyynyt ovat pedattu.
Markiisin tukijalkojen kiinnikkeiden paikoilleen ruuvaus käynnissä
Retkipöytä taskussaan takaovessa
Lakanan tasoittelua
Täällä kelpaa lötköttää
Vaatekaapissa on tankotilaa 75 cm, eli enemmän kuin edellisessä autossamme (tehdastekoinen) oli. Ja se kastelukannukin on löytänyt paikkansa.
11.5.2020
Ihmiskoe on valmis. Ihka ensimmäinen yö on JurVanissa
nukuttu. Auto parkkeerattiin hyvään maisemaan kotipihallamme. Jääkaappi
käyntiin, Webasto lämmittämään suihkuvettä ja Planar lämmittämään ”mökkiä”.
Pihalla grillattiin, mutta sisällä syötiin. (Kanaa Italian
tapaan, punajuurisalaattia ja palanpainikkeeksi Sisilialaista punaviiniä.)
Jännää. Kumpi mene ensin suihkuun? Bloggari meni ja kehui
suihkua paremmaksi kuin edellisissä autoissa oli ollut. Tosiaan, vaikka
joidenkin mielestä omakehu haisee, suihkussa haju katosi, niin hyvä se on.
Hienosti toimii itse kehittelemä suihkusysteemi kahdella vesipumpulla.
Uni maistui ja vaikka yöllä oli ollut vain +1,5 astetta,
autossa tarkeni jopa liiankin hyvin.
Aamulla huomasimme, ettei ihan kaikki toimi niin kuin
pitäisi. Harmaavesi/jätevesisäiliön siivouskorkit vuosivat. Niitä sitten
kiristeltiin pitkin päivää ja lopulta saatiin pitämään. Kävi jo kylmäävänä ajatuksena,
että jos säiliö pitää vaihtaa uuteen, on se iso homma. Takuuseenhan säiliön
olisi tietenkin saanut vaihdettua, mutta kukaan ei korvaisi työtä. Onneksi
korkit ovat nyt pitäneet. Huh, helpotus.
Ensimmäisen "reissun" (autotallista matkaa 20 m) maisema oli Sydän-Hämäläinen mäntykangas
Tätä hetkeä on odotettu
Nam!
Puhdas ja onnellinen uuden matkailuauton omistaja
16.5.2020
Viimeisiä asennuksia viedään! Nyt toiseenkin takaoveen on
tehty ”tasku”. Siihen sijoitetaan 25 m sähkökaapeli. Jauhesammutin on myös ostettu
ja laitettu paikoilleen.
Taakse makuuhuoneeseen laitettiin pimentävät rullaverhot.
Kivempi makoilla sängyssä, kun naapurivaanarit ei pääse kurkkimaan sisälle.
Koristeverhoja on jo kauan suunniteltu ja nyt vihdoin
toteutettu. Ostimme kotiin tarkoitetun valmisverhon ja siitä olemme silpunneet
pienet siivut verhoiksi pöytäryhmän ikkunalle. Ikkunassahan itsessään on pimennysverho ja hyönteisverkko
piilotettuna kehykseen.
Sammutin ei enää ole pakollinen matkailuajoneuvoissa, mutta mielestämme se pitää olla.
Takaikkunoihin tulevia rullaverhoja piti kaventaa sopiviksi
Rullaverhot paikoillaan
Koristeverhojen saumat silitettiin liimanauhalla
Verhot tuovat "pehmeyttä" sisustukseen
21.5.2020
Rappusen väsääminen on edellyttänyt aika paljon auton alla
makoilua. Tyhjästä piti aloittaa, koska emme hankkineet mitään standardirappua,
johon olisi olisi ollut saatavissa kiinnikesarja.
Tämä meidän rappu oli löytynyt kierrätyskeskuksesta. Rautaa
kehiin ja pulttaamalla kiinni auton runkorakenteisiin. Rälläkkä, pora, paineilmasaha
ja -koneistustyökalu olivat kovassa käytössä.
Halusimme että rappu on kiinteä,
sitä ei siis oteta irti kun lähdetään ajelemaan. Rappu liukuu kiskoilla ja on
lukittu sekä ulko- että sisäasennossa.
Rappusen sovittelua
Vanhaa matkailuvaunun rappua piti muokata JurVaniin sopivaksi
Kiinnitykset auton pohjassa
Rappu käyttöasennossa
Rappu ajoasennossa. Rappu ei tule yhtään kylkilinjan ulkopuolelle.
29.5.2020
Neitsytmatka on takana. Kolme yötä ja n. 300 km. Hyvin sujui. Kauniita
leiripaikkoja löydettiin ja ulkona sai oleskella ja kokkailla. JurVan tuntuu
oikein toimivalta peliltä. Onhan se toki vähän ahdas, kun on tottunut 60 cm
pidempään ja aika paljon leveämpään matkailuautoon. Toisaalta pienemmästä
koosta on hyötyä kapeilla teillä ja parkkeeratessa ruutuun. Onneksi reissuilla aina
paistaa aurinko, joten koko maailma on pihamme. Ja kun aurinko paistaa, niin
sähköistä ei ole huolta. Aurinkopaneeli tuntuu toimivan hyvin, samoin
lämminvesijärjestelmä. Kelpaa suihkutella omassa autossa.
Unikin maistui autossa paljon paremmin kuin kotona. Pitääpä
muuttaa autoon, ainakin yöksi.
Eipä pöllömpi paikka leiriytyä
Tässä ollaan retkeilyn parhaassa ytimessä. On mukavampi kokkailla ulkona kuin sisällä.
30.5.2020
Nyt JurVan on oikeasti valmis! Eilen haettiin Taxfree-kaupasta
tilatut tarrat postista ja tänään ne liimattiin kiinni. Se oli sitten viimeinen
homma. Citroen Jumperista on tullut JurVan Camper.
JurVanin kimpussa ahertaessa ei olla koettu yhtään tylsää
päivää. Aivonystyröitä on päässyt hieromaan oikein urakalla. Toisinaan
keksinnöt ovat olleet ihan susia, toisinaan timanttia ja useimmiten hiomatonta
sellaista. Vaikka välillä on kroppa tökkinyt hommia vastaan, niin autotalliin
on aina ollut kiva mennä. Saapa nähdä tehdäänkö joskus vielä toinen. Nyt
nautitaan kättemme jäljistä.
Kiitos lukijoille mielenkiinnosta. Blogi hiljenee tähän.
Tarrojen paikat merkittiin maalarinteipillä
Sieltä se nimi alkaa paljastua
Matkailuautolla pitää aina olla nimi
Viimeisiä sakaroita projektissa hierotaan
Valmis!
|
Kiitos blogista, oli kiva lukea projektin etenemisestä. Iso työ, mutta tekstistä paistaa hyvin läpi, että oli tekijöilleen mielekäs. Turvallisia kilometrejä ja antoisia reissuja teille 🙂
VastaaPoista